Profiel raadslid, fractievoorzitter en/of lijsttrekker
PvdA Sittard-Geleen 2022-2026

Raadslid algemeen
Je bent sociaaldemocraat:

• Je bent in staat om vraagstukken die in de gemeente spelen te beoordelen aan de hand van sociaaldemocratische waarden;
  • Je bent herkenbaar als PvdA-raadslid en jouw dagelijkse politieke handelen kenmerkt zich door onze moraal van soberheid, dienstbaarheid en integriteit (erecode PvdA).

Je bent volksvertegenwoordiger:

• Je hebt een activistische houding en werkt vanuit die houding aan concrete resultaten;
  • Je hebt concrete ideeën ter verbetering van de gemeente en de drang om deze te realiseren;
  • Je weet wat leeft in de samenleving en bent goed op de hoogte van maatschappelijke ontwikkelingen. Bovendien heb je een breed netwerk binnen de gemeente;
  • Je bent benaderbaar voor alle inwoners van de gemeente en je benadert ze zelf ook proactief. Je luistert en neemt mensen serieus;
  • Je hebt politiek inzicht, zowel bij het politieke spel in de gemeenteraad als bij het nemen van initiatieven buiten het gemeentehuis. Je bent in staat (politieke) coalities te smeden;
  • Je kunt politieke kwesties in gewone taal overbrengen en beschikt over goede mondelinge- en schriftelijke vaardigheden. Je kunt debatteren, op een bewonersavond spreken en een persbericht schrijven;
  • Je bent in staat om je snel in te werken op nieuwe dossiers, hoofd -en bijzaken te scheiden en samen te werken in een fractie. Je bent partijlid
    Je committeert je aan het landelijke-en lokale verkiezingsprogramma;
  • Je onderhoudt actief contact met de afdeling(waar je ook regelmatig terugkoppelt over jouw werkzaamheden als raadslid namens de PvdA) en neemt deel aan campagneactiviteiten;
  • Je kent de weg binnen de partijen hebt een netwerk waar meerdere bestuurslagen in vertegenwoordigd zijn;
  • Je ondertekent de interne bereidverklaring van de PvdA en verbindt je hiermee aan de interne contributie- en afdracht verplichtingen;
  • Je volgt de scholingsprogramma’s die voor je eigen functie worden aangeboden en woont de relevante netwerkbijeenkomsten bij.

De fractievoorzitter
De fractievoorzitter is de eerste woordvoerder namens de PvdA. Hij/zij is de leider van het team en ook degene die moet zorgen dat de fractie als team opereert. Bovendien moet de fractievoorzitter de samenwerking met andere partijen in de raad bewaken en eventueel de relatie met de eigen PvdA-wethouder(s) onderhouden.
Als fractievoorzitter:
Ben je strateeg, team-player en leider tegelijk, zowel naar binnen als naar buiten; Ben je in staat om mensen te binden en moet je sociaal vaardig zijn; Beschik je over leidinggevende kwaliteiten. De voorzitter zorgt dat ieder fractielid op zijn of haar eigen kwaliteiten wordt ingezet, dat afspraken worden nagekomen en dat de fractie als geheel zowel aan haar controlerende als haar volks vertegenwoordigende taak toekomt. Hij/zij heeft geen ambitie om deze termijn wethouder te worden en weerhoudt de fractie ervan op de stoel van de wethouder en de ambtenarij te gaan zitten. De fractievoorzitter kan ook buiten de fractie mensen aan de PvdA binden en geeft de PvdA in de gemeente een gezicht.

Competenties raadslid algemeen en fractievoorzitter
Raadsleden hebben een volks vertegenwoordigende rol, stellen kaders voor beleid en hebben een controlerende taak. De PvdA heeft hier competenties aan verbonden die voor PvdA- raadsleden belangrijk zijn. De competenties die horen bij de volk vertegenwoordigende taak zijn:

• Luisteren-Als je goed luistert, toon je een actieve interesse in wat de ander zegt en weet je daardoor belangrijke informatie op te pakken.
  • Tact/sensitief gedrag-Je bent instaat om je te verplaatsen in een ander en kunt inspelen op gedachten/gevoelens/het standpunt/de situatie van een ander.
  • Creativiteit/vindingrijkheid-Je komt met originele oplossingen voor problemen waar je als raadslid tegenaan loopt.
  • Doorzettingsvermogen-Je vindt het geen enkel probleem om je gedurende langere tijd intensief met één taak bezig te houden, ook bij tegenslag. Je volhardt in een plan totdat je doel bereikt is.
  • Gespreksvaardigheid-Je kunt door in gesprek te gaan met mensen behalen wat je wilt bereiken.
  • Activisme-Bij misstanden kom je in actie met de directbetrokkenen.

De competenties die horen bij de kader stellende rol zijn:

• Besluitvaardigheid-Op basis van een goed oordeel durf je verantwoorde beslissingen en/of acties te ondernemen. Zelfs als je niet van alle feiten, gevolgen of alternatieven op de hoogte bent of als er conflicterende belangen zijn.
  • Initiatief – Je signaleert problemen of belemmeringen en lost deze zo snel mogelijk op. Je bent alert en anticipeert op kansen, nieuwe situaties of problemen en handelt er in een vroeg stadium naar.
  • Omgevingsbewustzijn-Je laat blijken dat je goed op de hoogte bent van maatschappelijke, politieke en inhoudelijke ontwikkelingen. Je bent leergierig en nieuwsgierig, gericht op interactie, samenwerking én communicatie met anderen.
  • Presenteren(van ideeën)-Je hebt een eigen visie, eigen ideeën en een mening en kan die helder, duidelijk en boeiend of enthousiasmerend overbrengen op anderen.
  • Visie(helikopterview)-Je weet een inspirerend toekomstbeeld voor de lokale sociaaldemocratie te ontwikkelen en uit te dragen, waarbij je afstand kunt nemen van de dagelijkse praktijk.