Op 23 september 2020 berichtte De Limburger over de erbarmelijke omstandigheden waarin vrachtwagenchauffeurs verkeren op de parkeerplaats aan de Kampstraat in de Geleense wijk Lindenheuvel. Wij hebben hierover op 27 september vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders.
Inspectiediensten hebben geconstateerd dat truckers wel zes tot acht weken in hun cabine leven en dat op een plek waar verder geen elektriciteit en sanitaire voorzieningen zijn. De chauffeurs moeten zodoende hun behoefte doen in de struiken en zich wassen met water dat ze zelf hebben meegenomen. Op 19 mei jl. zijn er reeds schriftelijke vragen gesteld over de parkeerproblematiek aan de Kampstraat, ook in relatie tot de overlast voor de wijk. Naar aanleiding van de antwoorden van uw college op deze vragen in combinatie met het genoemde bericht in De Limburger heeft onze fractie de volgende vragen:
Vraag 1
Bent u het met de PvdA-fractie eens dat de situatie voor truckers aan de Kampstraat alleen maar verliezers kent, namelijk overlast voor de inwoners van Lindenheuvel enerzijds en middeleeuwse toestanden voor de chauffeurs anderzijds?
Vraag 2
Indien het antwoord op vraag 1 ja is, is het college dan bereid om op zeer korte termijn tijdelijke maatregelen te treffen om de leefomstandigheden te verbeteren (met in deze coronatijd ook extra aandacht voor de hygiëne)?
Vraag 3
De Limburger stelt in het bericht dat de gemeente Sittard-Geleen volgens de inspectiediensten verantwoordelijk is voor het toezien op de leefomstandigheden op de parkeerplaats. In uw antwoorden (kenmerk 2616648) op de schriftelijke vragen van 19 mei jl. heeft het college reeds uiteengezet dat de gemeentelijke toezichthouders (BOA’s) met name in de weekenden toezicht houden. Is het college van mening dat het niet alleen een rol in het toezicht op de leefomstandigheden heeft, maar ook in die leefomstandigheden zelf aangezien deze mensen zich binnen onze gemeentegrenzen begeven?
Vraag 4
De PvdA-fractie ziet naast tijdelijke maatregelen om de middeleeuwse toestanden op te heffen natuurlijk het liefst zo spoedig mogelijk een definitieve oplossing, om daarmee de overlast voor de wijk voorgoed te beëindigen. Hoe ver is het onderzoek op provinciaal niveau om het vrachtwagenparkeren op regionaal niveau aan te pakken?
Vraag 5
Welke mogelijkheden ziet het college om toch zelf als gemeente al te werken aan een definitieve oplossing?