Raadsvergadering 13/14 december: afscheid en installatie nieuwe raadsleden + wij zijn tegen uitbreiding varkensstal in Guttecoven!

13 december 2023

Op 13 en 14 december vond de laatste raadsvergadering van 2023 plaats. We begonnen met het afscheid van Marco Schipper van de gemeenteraad. Eerst een mooie speech van de burgemeester en daarna was het woord nog 1 keer aan Marco. Na zijn afscheid hebben we twee nieuwe raadsleden in onze fractie mogen verwelkomen: Jennifer Slippens en Luc Bezemer! Nu is onze fractie weer op volle sterkte. We wensen Jennifer en Luc veel succes!

Twee belangrijke inhoudelijke punten op de agenda waren: de uitbreiding van een varkensstal in Guttecoven en het detailhandelsbeleid. Amani Boukhrissi heeft het woord gevoerd bij de varkensstal. Wij zijn daar heel erg tegen! Lees hieronder het betoog van Amani. Ten aanzien van het detailhandelsbeleid kunnen we het voorstel van het college in grote lijnen volgen. Wel zijn we kritisch op een aantal zaken. We vinden het nog steeds vreemd dat er nu toch winkels op de plek van het oude V&D-pand mogen komen. We zouden daar juist geen winkels meer plaatsen. Verder vinden wij dat het college moet onderzoeken of we sancties kunnen opleggen aan eigenaren van panden die langer dan zes maanden leeg staan.

Wij zeggen nee tegen de uitbreiding van een varkensstal in onze gemeente!

Natuurherstel en stikstofreductie zijn van levensbelang. De natuur lijdt bovenmatig onder stikstof, de biodiversiteit holt sterk achteruit. Dat is voor de natuur en de in die gebieden wonende mensen en dieren niet gezond. Waar we sowieso al op korte termijn last van hebben, is dat we bijvoorbeeld te weinig huizen kunnen bouwen omdat er geen stikstofruimte meer is.

Inkrimping van de veestapel is een van de maatregelen om hier iets aan te doen. En ook logisch voor een provincie als Limburg, waar minstens 60% van het vlees uit de intensieve veehouderij naar het buitenland wordt geëxporteerd. We verkloten dus onze natuur en we zetten de woningmarkt op slot en waarom? No farmer no food was tijdens de boerenprotesten een gevleugelde uitspraak. We worden gewoon belazerd door de grote agro business!

De intensieve veehouderij is helemaal niet bedoeld om onze eigen bevolking van voedsel te voorzien. Het is bedoeld om winst te maken. Een product te verkopen, zoveel mogelijk vlees tegen zo veel mogelijk winst. Maar het zijn levende wezens he! Dat lijkt van ondergeschikt belang, maar dat is het wat de GroenLinks-PvdA fractie betreft absoluut niet.

Onze voedselvoorziening is essentieel en wij zijn er met de huidige situatie in de wereld ook helemaal geen voorstander van dat we ons volledig afhankelijk maken van het buitenland. GroenLinks-PvdA waardeert boeren die de omslag maken naar ecologische teelt en naar diervriendelijke boerderijen. De bijdrage van deze boeren aan onze gemeenschap en de regionale economie is van ongekend belang. We zullen dit type landbouw ook vanuit de landelijke overheid meer moeten gaan steunen, want zij kunnen niet op tegen het grote geld van de agro business.

Dan nu naar het agendapunt, te weten de uitbreiding van een varkensstal in Guttecoven. De beslissingen die we nu nemen, zullen invloed hebben op de komende generaties. Duurzame ontwikkeling is hier belangrijker dan korte termijn economische belangen. In het kader van het Klimaatakkoord van Parijs en onze eigen duurzaamheidsdoelstellingen moeten we juist stappen ondernemen om onze CO2-voetafdruk te verkleinen.

Voor onze gemeente betekent dit dat we voorzichtig moeten zijn met het uitbreiden van intensieve veehouderijen. Het college legt nu een besluit voor waarin wij als gemeenteraad zeggen dat wij geen bedenkingen hebben. Jullie hebben allemaal het ingekomen stuk van de Natuur Milieu federatie kunnen zien. Wij denken dat er wel degelijk kans is dat de normen overschreden worden. En dat betekent concreet dat de natuur in Grasbroek maar ook in Grensmaas last kan krijgen van meer stikstof. In het stuk van het college staat een oude norm, en onderzoek heeft al aangetoond dat de emissiereductie alleen maar theoretisch is.

Dit betekent dat de gemeenteraad vanavond de natuur in Grasbroek en Grensmaas zeer waarschijnlijk extra gaat belasten. En dan nog, minstens zo erg, de geuroverlast voor inwoners van Guttecoven kan verergerd worden. Zie de mail van Natuur en milieu federatie. Het afgeven van een ‘verklaring van geen bedenkingen’ voor deze uitbreiding zou een duidelijk signaal afgeven dat onze inzet voor natuurherstel, stikstofreductie en verbetering van dierenwelzijn niet serieus is. Dit kan volgens onze fractie niet de boodschap van Sittard-Geleen zijn.

Beste raadsleden, wij doen nogmaals de oproep om vanavond geen besluit te nemen hierover. Er is te veel informatie die erop duidt, dat als we wel een besluit nemen vanavond, dit een slecht overwogen besluit zou zijn. Indien fracties van mening zijn dat dit wel gewoon zonder goed overwogen informatie kan, dan dienen wij het amendement in zoals al in ibabs staat samen met D66. Want wij hebben wel degelijk bezwaar tegen deze uitbreiding.