Armoede & schulden: wat kan de gemeente nog meer doen?

Door Anieta Koenen op 16 september 2021

Op donderdag 16 september hebben we in de gemeenteraad gesproken over wat de gemeente nog meer kan om armoede en schulden aan te pakken. Het college heeft alle partijen in de gemeenteraad gevraagd om daar ideeën voor aan te dragen. Anieta Koenen heeft namens onze fractie deze bijdrage geleverd. Lees hieronder haar bijdrage.

“Armoede en schulden: een groot, vaak gecombineerd probleem, waar helaas geen eenvoudige oplossingen voor zijn. Laat we beginnen met betaalbaar wonen. We zien dat er nu landelijk eindelijk aandacht is voor het recht hierop. Ook onze gemeente kan hier duidelijk aan meewerken door het stimuleren van de bouw van betaalbare woningen in de sociale sector.

Een concrete bijdrage van de PvdA hebben wij bij de vorming van de coalitie in 2018 concreet gedaan door een pilot bijverdienen in de bijstand te starten. Met deze proef mogen mensen met een bijstandsuitkering een vastgesteld maximaal bedrag bijverdienen, en daarmee willen we zien of dit leidt tot meer uitstroom richting een betaalde baan. Voor ons heel belangrijk in de aanpak van armoede en het voorkomen van schulden. We wachten de evaluatie die eind 2021 komt af.

Ook hebben wij het initiatief genomen om een lokale digitale munt te introduceren in onze gemeente. Hiermee kunnen alle inwoners, dus ook mensen die in armoede leven of schulden hebben, een bijdrage aan de openbare ruimte kunnen leveren. Daar krijgen ze dan voor betaald via deze lokale digitale munt, die bij onze lokale ondernemers uitgegeven kan worden. Zo stimuleren we en de lokale economie, en krijgen we een mooiere openbare ruimte en kunnen we ook armoedeproblematiek een klein beetje helpen.

Wij vinden als fractie het werken met ervaringsdeskundigen, op verschillende plekken in het land, een zeer mooi initiatief. De gemeente Utrecht heeft mensen in armoede en schulden een opleiding gegeven en deze mensen hebben nu een betaalde baan bij deze gemeente. De opdracht bij deze mensen is dat alle informatie die naar mensen gaat eerst doorgenomen en besproken wordt met deze ervaringsdeskundige. Zo weet men zeker dat de informatie in begrijpelijke taal terecht komt bij deze doelgroep.

Dit brengt me ook op het volgende punt. Er zijn gemeentes die huis aan huis een hulpboekje armoederegelingen bezorgen. Maak hierbij meteen de combinatie in dit boekje met het maatjesproject dan hebben we twee vliegen in een klap. Het voordeel van een hulpboekje is dat het geen schaamte oplevert bij mensen om te informeren. Ook vinden wij de website niet erg gebruiksvriendelijk. Wel moeten deze hulpboekjes voor iedere inwoner begrijpelijk zijn en wij vinden dat dit boekje in meerdere talen beschikbaar moet zijn. Dit is natuurlijk ook van belang voor onze gemeentelijk website.

Ook vinden wij het een goed idee als op alle middelbare en bassischolen maandverband en tampons gratis te verkrijgen zijn. Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat er meisjes niet naar school kunnen gaan als ze ongesteld zijn.

We realiseren ons dat dit beleid niet van vandaag op morgen te realiseren is, maar hecht er belang aan dat hiermee wel wordt gestart. Samenvattend: de PvdA waardeert het dat we op deze manier over deze problematiek nadenken. We hopen dat dit het begin is van dit gesprek en niet het einde.”

De PvdA Sittard-Geleen realiseert zich dat dit beleid niet van vandaag op morgen te realiseren is, maar hecht er belang aan dat hiermee wel wordt gestart. Op de kortere termijn zijn er gelukkig wel zaken te realiseren voor inwoners in de gemeente. Iets icer menstruatie en dan lokale munt en rechtbank gedoe

Anieta Koenen

Ik ben 56 jaar, geboren in Nieuwstadt, getogen in Limbricht en sinds lange tijd woonachtig in Sittard. Nadat ik de pedac in Maastricht heb afgerond, ben ik gaan werken als leerkracht in het bijzonder en regulier onderwijs in Sittard. Mijn grootste motivatie om namens de PvdA in de gemeenteraad te gaan, is dat ik gelijke

Meer over Anieta Koenen