Bijdrage PvdA-fractie begroting 2022

10 november 2021

Op 10 en 11 november is de begroting van de gemeente voor 2022 behandeld. Hierbij de bijdrage van onze fractie:

Voor een Sittard-Geleen waarin iedereen meedoet. Voor een sterk, sociaal en groen Sittard-Geleen. Daar staat de PvdA voor. Wij behandelen nu de begroting voor 2022, maar wat de PvdA betreft gaat het vandaag over meer. Onze verbinding met de rest van de wereld, daar moet het vandaag ook over gaan. Want als de afgelopen tijd iets duidelijk heeft gemaakt, met de klimaatcrisis en ook de coronacrisis, dan is het wel dat wij niet met rug naar de gemeentegrenzen kunnen staan.

Die twee crises, klimaat en corona, hebben vele uitwerkingen, waarvan de vergroting van de kloof tussen arm en rijk er heel duidelijk 1 is. Binnen tijd van niks hebben we gezien wat er met de energieprijzen gebeurt: een verdubbeling van de maandrekening lag en ligt nog steeds op de loer. Van 150 euro naar 300 euro per maand: een deel van de inwoners van onze gemeente zal er een keer per maand minder om gaan uiteten. Een ander deel kán het niet eens betalen en ligt er nu al wakker van. Het toeslagenschandaal kunnen wij ons hier lokaal niet aanrekenen, sterker nog wij waren er als gemeente snel bij om deze slachtoffers de helpende hand toe te steken. Maar de imagoschade voor de overheid is er simpelweg, en dat maakt dat wij extra ons best moeten doen om financieel kwetsbare mensen te helpen.

Als we het over energiearmoede hebben, over wie of welke groep hebben we het dan? We moeten goed in kaart brengen wie het betreft, daarom dienen wij de motie van de PVV over dit onderwerp mee in. We moeten goed naar de middellange termijn kijken, daarom dienen we motie van GroenLinks mee in. Ook naar verenigingen moeten we goed kijken. Om maar eens een voorbeeld te noemen: de scouting Sint Jozef. Juist om de reden dat de scouting bij de herbouw een duurzaam en goed geïsoleerd gebouw wil neerzetten, hebben we ons ingezet om dat bij het college onder de aandacht te brengen. Een motie die oproept om uiterlijk in september met een oplossing naar de raad te komen, is niet uitgevoerd. We hebben maar weer schriftelijke vragen ingediend, maar dat zou toch eigenlijk niet moeten. Kan de wethouder uitleggen wat de stand van zaken is, waarom de scouting nog steeds niks weet?

Via de scouting Sint Jozef kom ik bij de motie van de Stadspartij over problematiek rondom de energierekening voor verenigingen. Een sympathieke motie, die wij willen steunen. Maar kijk naar het concrete voorbeeld van de scouting, kijk hoe moeizaam het gaat. Mevr. Kaufmann, de Stadspartij zit in de coalitie. Wat vindt u nu van het feit dat de scouting tot op de dag vandaag niks heeft gehoord van het college? Dat een motie, unaniem aangenomen door deze raad hierover, niet wordt uitgevoerd? Kortom, een mooie algemene motie, maar dan gaan wij er wel van uit dat als er concrete cases zijn, dat de Stadspartij zich daar dan ook voor inzet.

Wij steunen dus de lijn van een aantal andere partijen. En dan blijft voor nu over: de mensen die acuut in de problemen komen. Wij moeten deze mensen direct kunnen helpen, als overbrugging naar meer structurele maatregelen zoals beoogd in de moties van PVV en GroenLinks. Daarom dienen wij een amendement in om een Incidenteel fonds voor 2022 in te richten voor 160.000 euro, gekoppeld aan de kaders rondom bijzondere bijstand. Daarmee kunnen de meest acute en prangende situaties in de eerste maanden van 2022 in ieder geval opgelost worden. Wij hopen op een ruimhartig gebaar van deze raad en doen ook een dekkingsvoorstel door een afroming van de middelen voor de Toekomstvisie. Wij dienen dus geen motie over de middelen Toekomstvisie zelf in zoals gezegd in de ronde.

Voordat ik over ga naar het klimaat, eerst nog een onderwerp dat ons als PvdA bezig houdt en dat samenhangt met mijn betoog tot nu toe. Waardig behandelen en vertrouwen geven aan mensen, dat zijn voor ons belangrijke uitgangspunten bij de proef bijverdienen in de bijstand. Wij vinden het erg belangrijk dat er pas na bespreking in deze raad van de evaluatie van deze proef conclusies voor het vervolg getrokken kunnen worden. Wij delen dan ook niet de opvatting van het college zoals verwoord in een antwoord op een technische vraag bij de begroting. Feitelijk onjuist als je het aan ons vraagt om te stellen dat experimenten in het land geen resultaten hebben opgeleverd, kijk naar Tilburg, Amsterdam of Nijmegen bijvoorbeeld.

Daarom zeggen wij nu: gooi het kind niet met het badwater weg. Eerst die evaluatie, dan goed bespreken wat daar in staat. Of er op basis van een controlegroep echt duidelijke uitspraken over voor- en nadelen gedaan kunnen worden. Om die reden dienen wij de motie Werken aan de basis, bijverdienen in de bijstand: eerst evalueren dan concluderen

Voorzitter, een heet hangijzer is het klimaat. Heel heet als we niet oppassen. Afgelopen weekend was de PvdA vertegenwoordigd in de landelijke Klimaatmars in Amsterdam, en ook wij hebben een mini mars in het centrum van Sittard gehouden op hetzelfde moment, samen met FNV lokaal. De opwarming van de aarde raakt ons allemaal, wij zoals we hier zitten en toekomstige generaties nog veel meer. Zij zitten letterlijk op de blaren straks als wij nu niet meer doen.

Genoeg goede voornemens in coalitieakkoord en ook in deze begroting, zoals de inzet om Het Groene Net Zuid te ontwikkelen. We hebben geen tijd te verliezen, iedere dag opnieuw gaat er warmte bij Chemelot rechtstreeks de lucht in, terwijl hiermee huizen verwarmd kunnen worden. Dat betekent dat er voor deze huizen geen aardgas verstookt hoeft te worden. Juist op deze manier kan Chemelot iets concreets bijdragen aan de mensen die het dichtst bij dit fabrieksterrein wonen. Doen dus. Maar is het genoeg?

Voor de PvdA is het duidelijk dat de huidige klimaatcrisis en de problemen rondom hoogwater in Limburg een aangescherpte visie op natuur nodig maken. Dat we plannen voor economische ontwikkeling veel beter moeten gaan afwegen tegen de intrinsieke waarde van natuur. En dan moeten we het niet bij mooie abstracte woorden laten, dan moeten we heel concreet kijken waar wij deze balans in onze gemeente moeten heroverwegen.

Een duidelijker voorbeeld dan de Schwienswei is er wat ons betreft niet. De PvdA is er al helder over geweest: als een groep inwoners zo duidelijk aandacht vraagt voor een alternatief plan, dan moet je als stadsbestuur gewoon het lef hebben om van koers te wijzigen. Zeker wanneer we zelf allemaal met eigen ogen kunnen zien dat natuur en biodiversiteit van grote waarde voor onze leefomgeving zijn. Het is goed dat het college nu de variant van de inwoners wil onderzoeken: natuur, meer biodiversiteit in dit gebied, en behoud van het zwembad.

Wij kunnen hier in deze raadsbehandeling niet vooruit lopen op de discussie over de varianten. Het enige dat wij wel kunnen doen, nee moeten doen, om deze discussie serieus plaats te laten vinden, is daar waar de begroting qua teksten niet meer aansluit bij de meest actuele situatie, zorgen dat dit wel zo is. We kunnen niet serieus over de variant ‘natuur met zwembad’, zonder vakantiepark dus, spreken als we met deze begroting alle deuren dichtgooien voor een stukje gemeentelijke financiële bijdrage voor doorstart van een zwemmogelijkheid in welke vorm dan ook.

En waarom zouden we dat doen, waarom zouden we die ongelijkheid in onze gemeente willen creëren? Waarom zou er, naast de keuze voor de centrale locatie Glanerbrook, wel nog een bijdrage van de gemeente aan het Anker blijven en niet voor De Nieuwe Hateboer? Dit laatste hadden we gehoopt via een private partij te doen die dat zwembad in een eventueel vakantiepark zou opnemen. Wij betwijfelen overigens zeer of inwoners uit naastgelegen wijken Stadbroek, de Baandert, Overhoven et cetera daar op de lange termijn überhaupt wat aan gehad hadden. Maar daar gaat het vanavond niet over. Waar het wel over gaat, is dat de variant ‘natuur met zwembad’ een echte, serieuze kans verdient. Om die reden dienen wij het amendement Gelijke gemeentelijke cofinanciering voor Het Anker en De Nieuwe Hateboer. Geen ongelijkheid tussen stadsdelen, wij zitten hier voor alle inwoners.

Wij hebben als PvdA meerdere malen aandacht gevraagd in deze raad voor de meerwaarde die een lokale digitale munt kan hebben. Gezien de tijd ga ik de argumenten niet herhalen. Het lijkt ons, naar aanleiding van het boeiende werkbezoek aan Heerlen in september met de wethouder, delegatie van de raad en Centrummanagement Sittard en Geleen, zaak om nu een concrete stap te gaan zetten. Daarom dienen wij de motie Een lokale digitale munt, voorbereidingen voor een pilot. Laten we nu een concrete stap zetten voor een verkenning en een projectplan, en dan op basis daarvan in maart / april volgend jaar beslissen of we een pilot starten.

Er ligt een gedegen begroting met een goed perspectief voor onze gemeente. Onze dank daarvoor richting college en ondersteuning is reeds in de ronde aan de orde geweest. Met name over het belastingdeel voor huizen en honden hebben wij een goed en gedegen proces doorlopen met elkaar. Voor het deel ‘nieuw beleid’ is dit nog niet helemaal het geval, maar daar werken we voor volgend jaar graag mee aan verdere verbetering. Op de onderdelen die wij amenderen na is er vanuit de PvdA steun voor deze begroting, en onze stem wordt mede bepaald door het debat over de door ons ingebrachte onderwerpen.

Tot zover in eerste termijn.