schriftelijke vragen sneltesten voor mensen met een laag inkomen

20 mei 2021

20 mei hebben we schriftelijke vragen ingediend bij het college, betreffende sneltesten voor mensen met een laag inkomen.

Geacht college,

Door de aangekondigde versoepelingen gaat de samenleving langzamerhand weer een beetje open. Ook werd in de afgelopen weken bekend gemaakt dat mensen vanaf juli moeten betalen voor een corona sneltest om toegang te kunnen krijgen tot bijvoorbeeld horeca en culturele instellingen. Dit staat in een wetsvoorstel over toegangstesten, waarmee het kabinet heeft ingestemd. Het gaat om een verwachte eigen bijdrage van €7,50 per keer.

Dit is voor mensen met een laag inkomen, die van €50 of €60 per week moeten rondkomen, een flink bedrag dat zij niet kunnen missen. Dat betekent dat een grote groep in onze stad niet kan meedoen aan het openbare leven, waar iedereen juist nu zo’n grote behoefte aan heeft. Wij hebben hierover de volgende vragen.

1. Hoe gaat het college er voor zorgen dat de kosten voor sneltesten van €7,50 per keer geen drempel worden voor mensen met een laag inkomen om een bezoek te brengen aan culturele instellingen, horeca of vergelijkbare activiteiten?

1. Is het college bereid om, zolang nog niet iedereen gevaccineerd is, via bestaande armoederegelingen (de kosten voor) sneltesten te vergoeden? Dit kan bijvoorbeeld door een bepaald aantal sneltesten beschikbaar te stellen net zoals dat voor mondkapjes is gedaan.

Namens de PvdA-fractie,

Anieta Koenen