Schriftelijke vragen weekmarkt

26 mei 2021

26 mei hebben we, samen met D66 Sittard-Geleen, schriftelijke vragen ingediend betreffende de weekmarkt in Sittard.

Geacht college,

Omstreeks een jaar geleden (juni 2020) is op een aantal zaterdagen bij wijze van proef de versmarkt verplaatst van de Markt naar het Tempelplein. De discussie over de plek van de weekmarkten in stadsdeel Sittard tussen het Centrummanagement, de ondernemers rondom het Tempelplein, de horeca en de ambulante handel is nooit volledig afgerond en ligt nu, indien onze informatie klopt, opnieuw op tafel. In de raadsvergadering van 8 juli 2020 is de motie “Ruimte voor de horeca en ambulante handel” unaniem aangenomen. Ten aanzien van de uitvoering van deze motie heeft het college een onderzoek laten doen naar verplaatsing van de zaterdagmarkt naar het Tempelplein. Dit bleek niet bespreekbaar te zijn voor de betrokken ondernemers en vastgoedeigenaren. Op basis van dat gegeven heeft het college op 3 november te kennen gegeven geen verdere mogelijkheden te zien die tot een breed gedragen akkoord leiden om de weekmarkt te verplaatsen.

Over de (on)wenselijkheid van een verplaatsing van de weekmarkten in stadsdeel Sittard hebben de fracties van PvdA en D66 de volgende vragen aan het college:

1. Klopt het dat aan de ondernemers van het Tempelplein te kennen is gegeven dat verplaatsing van de weekmarkt (cq. het onderdeel versmarkt) van de markt naar het Tempelplein opnieuw op tafel ligt?
  2. Indien ja, welke tafel wordt hiermee bedoeld: betreft dat de collegetafel, de tafel van de kerngroep Corona of anderszins?
  3. Indien het antwoord op vraag 1 ja is, wat is er veranderd ten opzichte van het najaar van 2020, toen door u werd aangegeven dat er geen mogelijkheden werden gezien voor verplaatsing van de zaterdagmarkt naar het Tempelplein?
  4. Indien het antwoord op vraag 1 ja is, op basis van welk door de gemeenteraad vastgesteld kader handelt het college in deze casus?
  5. Is het college het met de PvdA en D66 eens dat uit oogpunt van veiligheid een concentratie van bezoekers aan de weekmarkt en de horeca op de Markt ongewenst is en dat spreiding van beide functies hiervoor een oplossing biedt?
  6. Hoe kijkt het college aan tegen het plan van het Centrummanagement om de weekmarkt te verplaatsen richting Oude Markt / Kloosterplein en eventueel verder richting Ligne (met bijbehorende stimuleringsmaatregelen om meer bezoekers naar de weekmarkt te trekken)?
  7. Deelt het college de zorgen van de fracties PvdA en D66 over de binnenstad van stadsdeel Sittard in algemene zin, namelijk dat er een reële kans is dat na afloop van de coronasteunpakketten aan ondernemers er een grotere leegstand van winkelpanden kan gaan optreden, o.a. door faillissementen?
  8. Deelt het college de analyse van PvdA en D66 dat er een reële kans is dat de coronaperiode als een versneller optreedt ten aanzien van ontwikkelingen zoals online aankopen?
  9. Het college heeft – terecht – getracht tot een plan voor de binnenstad in relatie tot de weekmarkten te komen dat op draagvlak van alle betrokken partijen kan rekenen. Van wie is in de ogen van het college de openbare ruimte in de binnenstad van stadsdeel Sittard en wie zou daarover de regie moeten nemen?
  10. Vindt het college dat de bestaande kaders die gesteld zijn door de gemeenteraad voldoende om de verschillende, met elkaar samenhangende problemen (zoals onder andere geschetst in vraag 7 en 8) die de maatregelen rondom corona opleveren, te kunnen aanpakken?

Graag zien wij uw antwoord, gezien de behandeling van verschillende gerelateerde dossiers zoals de invulling van de V&D-locatie en de Kadernota in juni, zo spoedig mogelijk tegemoet.

Paul Kubben                                                                Bert Kamphuis

Raadslid namens PvdA Sittard-Geleen                          Raadslid namens D66 Sittard-Geleen