Toevoegingen aan het programma vastgesteld door leden

17 februari 2022

Op 6 november 2021 is het basisprogramma voor de periode 2022-2026 door de leden vastgesteld. Daarna zijn we een gespreksronde met inwoners, organisaties en bedrijven gestart. Deze gesprekken hebben geleid tot meerdere toevoegingen aan het programma. Onze dank aan iedereen die input heeft gegeven is groot! De ledenvergadering van onze afdeling heeft het definitieve programma op 17 februari 2022 vastgesteld.

Klik hier om het definitieve verkiezingsprogramma 2022-2026 te raadplegen.

De volgende toevoegingen zijn gedaan aan het basisprogramma:

Hoofdstuk 2:

➤ In de centra van Born, Geleen en Sittard realiseren we op strategische plekken enkele openbare toiletten (om de centra zo toegankelijk mogelijk voor ouderen te houden).

➤ Startende ondernemers in de retail stellen wij vrij van lokale belastingen voor een periode van minimaal twee jaar.

Hoofdstuk 4:

➤ Corona zal nog een lange nasleep kennen voor een deel van onze inwoners. De gemeente moet proactief zijn om schuldenproblematiek die aantoonbaar samenhangt met de coronamaatregelen in kaart te brengen en in het vizier te houden. De reservering van ‘coronagelden’ op de gemeentelijke begroting moeten ook inzetbaar zijn om schulden van inwoners mee op te kunnen vangen.

➤ Voor zorgpersoneel zijn er nog teveel plekken waar parkeren slecht tot niet mogelijk is. We voeren een speciale parkeerontheffing in voor zorgverleners.

Hoofdstuk 5:

➤ Het verenigingsleven in onze gemeente is van groot belang. Verenigingen die in onvoorziene problemen komen, krijgen hulp van de gemeente (bijvoorbeeld het door brand verwoeste gebouw van scouting Sint Jozef in Ophoven).

Hoofdstuk 6:

➤ Beheer van de ‘Grote Schweinswei’ (door het toevoegen van het voormalige CIOS-terrein aan de huidige Schwienswei) moet worden gedaan door een professionele natuurbeheerder (zoals Stichting Limburgs Landschap of Natuurmonumenten), waarbij het gebied vrij toegankelijk blijft.

➤ De gemeente richt een lokaal of regionaal energie-nutsbedrijf zonder winstoogmerk op, dat zelf zonneweides en windmolens ontwikkelt. Als niet op eigen gronden dan door middel van het pachten van gronden. De gemeente neemt daarbij ook de rol van ontwikkelaar, financier en energieleverancier (naast vergunningverlener). De daarmee verdiende miljoenen vloeien terug in de gemeentekas. Om energiearmoede te bestrijden levert het energie-nutsbedrijf de lokaal opgewekte duurzame energie aan de eigen burgers.

➤ Wij willen het ‘autodelen’ (bij voorkeur elektrische auto’s) in onze gemeente stimuleren (zowel qua standsplaatsen als communicatie hierover).

➤ De gemeente moet er voor zorgen dat er meer openbare laadpalen voor elektrische auto’s beschikbaar komen.

Hoofdstuk 7:

➤ In alle vormen van ondersteuning, toegang tot voorzieningen, regelingen en communicatie houden we rekening met laaggeletterden. In de aanpak van laaggeletterdheid speelt de bibliotheek een belangrijke rol.

➤Wij willen dat uitgewezen asielzoekers in nood van de gemeente ondersteuning en tijdelijke opvang krijgen.

➤ Gemeenschapshuizen in de wijken en dorpskernen zijn (met name voor ouderen) van cruciaal belang om elkaar te blijven ontmoeten. En om zo eenzaamheid tegen te gaan. We monitoren het in de periode 2018-2022 vastgestelde accommodatiebeleid. De balans tussen kwaliteit en nabijheid blijft daarbij het belangrijkste uitgangspunt. Daar waar de nabijheid te veel in het gedrang komt, grijpen we in.

Hoofdstuk 9:

➤ Wij vinden de standpunten van jongeren belangrijk en willen dat zij advies kunnen uitbrengen over zaken die hen bezighouden en aangaan. Jongerenraden spelen hierbij een belangrijke rol.