Nog vele vragen over plannen Glanerbrook

Door Paul Kubben op 28 november 2022

De ontwikkelingen rond Glanerbrook zijn een groot zorgenkind geworden. In december 2020 besloot de gemeenteraad om 48 miljoen beschikbaar te stellen voor de (ver)nieuwbouw van Glanerbrook. Met dat bedrag al de grootste investering ooit in Sittard-Geleen in één project. Zowel PvdA als GroenLinks hebben bij dat besluit al gewezen op de noodzaak voor cofinanciering. Dit omdat het nieuwe Glanerbrook meer dan alleen een lokale functie zou krijgen. Het college sprak zelfs van ‘euregionale allure’. Dat is een mooi streven natuurlijk, maar het lijkt erop dat de rekening alleen bij de inwoners van Sittard-Geleen terecht komt. Onze inwoners mogen voor de hele regio betalen. Niet alleen de eenmalige investeringen, maar ook de jaarlijks terugkerende kosten: 50 jaar lang!

En toen kwam het bericht dat het project minimaal 75 miljoen euro gaat kosten. Voor onze fractie reden om zeer bezorgd te zijn. Wij hebben maanden druk op het college en de coalitie uitgeoefend om tot een nieuw weging te komen: kunnen we het plan wel volledig gaan uitvoeren? Of moeten we onderdelen naar een realistisch niveau gaan terugbrengen? Dat er iets moet gebeuren aan het verouderde Glanerbrook, dat staat voor onze fractie vast. Maar als niemand in de regio wil meebetalen aan die ‘euregionale allure’, dan is het zaak om naar het algemeen belang van alle ruim 90.000 inwoners te kijken. Dat is een nieuwe balans zoeken tussen de toekomst van onze zwem- en schaatsvoorzieningen, naar de kosten voor het aanpassen van het omringende burgemeester Damenpark, maar vooral ook naar de gemeentekas. Die mag niet uit het lood slaan door één project. We hebben als gemeente mogen ervaren hoe het is om onder financieel curatele te staan. Dat mag niet door roekeloos beleid nog een keer gebeuren!

Op 1 december spreken we in een ronde opnieuw over Glanerbrook. En op 16 december neemt de gemeenteraad een besluit over hoe verder. Wij hebben, samen met andere fracties gevraagd, om uit te zoeken hoeveel het kost om het huidige Glanerbrook te renoveren. In plaats van een nieuw, groots project. Het college lijkt per se door te willen met het grote plan. Dat levert nog vele vragen op. De volgende zaken staan centraal in onze vragen:

1) Waarom benoemt het college renovatie van het huidige Glanerbrook als “minder voor meer geld”? Uit de stukken blijkt duidelijk dat renovatie 46 miljoen kost, terwijl de voorkeursvariant college 52 miljoen kost, met daarbij de deur op een kier om het gehele plan in z’n totaliteit uit te voeren (dat zou dan minimaal 75 miljoen zijn).

2) Inzicht in prognoses van bezoekersaantallen, inclusief de aanname in de voorkeursvariant van het college dat De Nieuwe Hateboer gaat sluiten. Ook willen we nogmaals inzicht in te verwachten bezoekersaantallen en willen we weten hoe de verhouding van deze investering in Glanerbrook is in relatie tot de top 5 andere sporten in onze gemeente.

3) We willen verduidelijking op de de claim dat het een energieneutrale configuratie wordt; met de voorkeursvariant van het college komt er (voorlopig) immers geen overkapping en dus minder zonnepanelen en dus ook minder eigen stroomopwek. En zelfs met die overkapping is er waarschijnlijk in de winter onttrekking van het net nodig omdat de panelen alleen niet toereikend zijn.

4) Glanerbrook is benoemd in de op 18 november jl. gepresenteerde Regio Deal, we willen graag van het college weten op welke wijze en voor welke bedragen Glanerbrook en het Landschapsplan Burgemeester Damenpark in deze aanvraag voor een regiodeal tussen Rijk en regio beoogd zijn.

Klik om alle dertien vragen die we op 22 november aan het college hebben gesteld te lezen: Schriftelijke vragen art 43 GL PvdA nieuwe scenarios Glanerbrook en Damenpark.