Raadsvergadering over Kaderbrief 2021: bijdrage PvdA

Door Paul Kubben op 24 juni 2021

De bijdrage van de PvdA-fractie bij de behandeling van de Kaderbrief 2021:

Voorzitter,

“Zo doen we dat in Sittard-Geleen.” Dit is een kreet die veel terugkomt in de Toekomstvisie en daarmee ook in de Kaderbrief die we vandaag bespreken. En voorzitter, ik heb mijn best gedaan om die kreet niet repeterend met een cynische ondertoon terug te laten komen in mijn betoog. Want dat is eigenlijk helemaal niet de richting die ik op wil. De richting die ik wel op wil, is beweging bij de coalitiepartijen om het anders te doen dan we het deden. Hoe deden ‘we’ het in Sittard-Geleen in de afgelopen jaren als het gaat om de begroting? Toch niet het minste onderdeel van ons werk als gemeentelijke bestuurslaag.

In de periode 2018-2020 hebben we fors moeten bezuinigen en de lasten verhogen in onze mooie gemeente. Dat was niet leuk, een pretje was het niet om die verantwoordelijkheid te nemen. De PvdA zat destijds in de coalitie en heeft die verantwoordelijkheid wel mede gedragen. Een hard gelach achteraf, want de muziekschool is bijvoorbeeld gesloten, een van onze speerpunten, en enkele andere punten die we in die periode hebben aangedragen lijken via de achterdeur verdwenen te zijn. Daar komen we bij de jaarstukken 2020 nog op terug.

Begin 2020 trad het huidige college aan en kreeg meteen de coronacrisis voor de kiezen. Maar de financiële positie van de gemeente bleek een lichtpuntje te zijn. Te danken aan het beleid van de twee jaren daarvoor, zeg ik dan maar even voor de duidelijkheid. En wat gebeurde er? Er kwam eind 2020 een begroting op tafel waarin alles al ingevuld was. Lees de verslagen maar eens na: een serieus gesprek over die begroting is niet mogelijk gebleken. Elke oppositiepartij heeft tegen gestemd, terwijl voor in ieder geval de PvdA tegenstemmen geen doel op zich is. De oprechte vraag aan coalitiepartijen: heeft dat nu een lampje doen branden of niet? Beste gob, CDA, GroenLinks en Stadspartij, wat doen jullie met dit duidelijke signaal?

En toen kwam de Kaderbrief, waarin we als het goed is richting kunnen geven aan de volgende begroting. Nieuwe ronde nieuwe kansen. Deze Kaderbrief is erg getrechterd naar de Toekomstvisie, maar de begroting is natuurlijk zoveel meer dan dat. Vandaar dat wij het van belang vinden dat in de inleiding van de Kaderbrief meteen duidelijk vermeld staat wat het algemene kader voor de gehele begroting zal zijn. Zie ons aangepaste amendement Inleiding. Verder missen wij enkele zaken die wel uit de Raadsconferentie met de Toekomstambassadeurs zijn gekomen, namelijk de gezonde basisschool van de toekomst, een duidelijkere invulling van de werkplaatsen in Sittard-Geleen en een pilot met een lokale digitale munt. Zie ons amendement toevoegingen. En de tekst ten aanzien van de moties lokale lasten in de Kaderbrief strookt niet meer met de meest actuele informatie, en daarom dienen PvdA, D66 en VVD een amendement in om dit naar de feitelijke situatie te brengen. Er is immers wel ruimte om deze moties in ieder geval deels uit te voeren.

Los van de amendementen vindt de PvdA één punt van groot belang voor de komende maanden: daadwerkelijke en echte participatie. Een echt gesprek over een aantal onderdelen uit die nog op te stellen begroting. Eigenlijk zijn er drie sporen: Een hoofdspoor, met het financiële kader van de investeringen en exploitatievoorstellen. Daarnaast de ruimte die we aan inwoners willen bieden die met goede ideeën komen om Sittard-Geleen vooruit te helpen op weg naar 2030. En tot slot de financiële ruimte die ontstaat door enerzijds een hogere bijdrage van het rijk en door anderzijds oud beleid voor nieuw beleid in te ruilen.

Over het tweede punt, de ruimte aan inwoners het volgende: de PvdA vindt het van belang dat wanneer we dit burgerbegroting noemen, dat we daar dan ook een gezamenlijk initiatief van maken. Geen spel met indieners en mede-indieners, nee dit moet iets van ons allemaal zijn, partijen van groot tot klein, van links tot rechts. En nog veel belangrijker: wij zullen de spelregels moeten vaststellen, want het mag niet zo zijn dat inwoners die goede ingangen in de lokale politiek hebben als eerste de pot leegtrekken. En over het derde spoor, de invulling van de financiële ruimte een oproep aan de coalitie: zorg dat we in september een echt gesprek daarover voeren. Als wij vandaag uit deze raadsbespreking kunnen halen dat we dat gaan doen, dan kan in ieder geval het amendement toevoegingen van tafel. Want die punten kunnen wij dan in september inbrengen.

Voorzitter,

Bestuursvernieuwing, daar moet je niet over praten, dat moet je doen. Althans, zo kijkt de PvdA daar tegen aan. En als dat lukt, als we het echt gaan doen, dan hebben wij ook goede hoop op een andere begrotingsbehandeling in het najaar dan die van het najaar 2020.

Tot zover in eerste termijn.