Terugblik raadsvergadering 5 oktober 2023

7 oktober 2023

De raadsvergadering van 5 oktober 2023 kende een volle agenda. In dit artikel een overzicht van de inzet van de fractie GroenLinks-PvdA.

Initiatiefvoorstel ecologisch beheer

Jos Janssen heeft een initiatiefvoorstel voor ecologisch beheer in Sittard-Geleen namens onze fractie ontwikkeld. Wij zullen in de komende tijd vaker met initiatiefvoorstellen komen. Niet alleen maar reageren op voorstellen uit het college, maar zelf ideeën uitwerken en aan de raad voorleggen. Met het vaststellen van het raadsinitiatief zal vanaf april volgend jaar begonnen worden met een proef van het ecologisch beheer in twee gebieden in Sittard Geleen. Door ecologische bodembewerking en ecologisch maaibeleid kan de biodiversiteit fors worden verbeterd. Na 1 jaar worden de eerste resultaten met de raad gedeeld. Dit zullen wij vanzelfsprekend met grote interesse volgen.

Herstelplan Xonar, motie tegen exorbitant salaris van de manager

Onze fractie heeft, in het belang van de jongeren, ingestemd met het financiële reddingsplan voor Xonar (jeugdzorginstelling). Annelies Wielders heeft vragen gesteld over het exorbitante salaris van de bestuurder. Het jaarsalaris van 2022 bedroeg welgeteld 348.000 euro. Een bedrag dat ver boven de norm van Rijksoverheid ligt, en zeker in deze omstandigheden (waarbij gemeenten extra geld moeten geven om de instelling overeind te houden) zeker niet te rechtvaardigen. De motie riep het college van B&W op om met de raad van toezicht van Xonar in gesprek te gaan over de hoogte van de salaris en werd raadsbreed aangenomen.

Bestemmingsplan Holtum-Noord, motie Stop de verdozing

Op de agenda stond het verzoek om in te stemmen met een bestemmingsplan in Holtum Noord. Hierdoor kan er een groot distributiecentrum komen. De leefbaarheid in Holtum staat al jaren onder druk, zie ook de weerstand tegen de komst van windmolens in dit gebied. Onze fractie vindt het onbegrijpelijk dat leefbaarheid een argument was voor vele fracties om de windmolens af te serveren, maar dan nu wel instemmen met een grote “logistieke doos.” We hebben tegen het bestemmingsplan gestemd en een motie ingediend om verdere verdozing tegen te gaan. Deze motie heeft geen meerderheid gehaald.

Motie tegen verschraling ziekenhuiszorg in Zuid-Limburg

Onze fractie was mede-indiener van een motie om afschaling van ziekenhuiszorg door Zuyderland tegen te gaan. In de regio Parkstad; niet voor niks liepen wij als fractie GroenLinks-PvdA uit onze gemeente mee bij de demonstratie in Heerlen. Maar ook tegen verschraling in onze regio. Waar je ook woont, de ambulance moet jou altijd op tijd kunnen bereiken om je naar een ziekenhuis in de buurt te brengen. De huidige benadering heeft de zorg gemaakt tot een product, een handelswaar. De mens, die ooit centraal stond als patiënt, is nu een klant. Echter, als we kijken wat er nu bij Zuyderland dreigt te gebeuren, dan is de klant verre van koning.

Motie donatie 1 euro per inwoner voor rampen Marokko en Libië

Onze fractie heeft een motie mede-ingediend voor een bijdrage voor hulpverlening na de natuurrampen in Marokko en Libië. Ook deze is aangenomen, waardoor er 1 euro per inwoner uit de gemeente naar de hulpverlening gaat in getroffen gebieden. Net als andere fracties hebben we aangegeven in de raad verder te willen praten over hoe we als gemeenteraad in de toekomst met initiatieven voor donaties aan rampen om willen gaan.

Marco Schipper kondigt vertrek aan, Paul Kubben nieuwe fractievoorzitter

Zie het separate artikel hierover op deze website: Paul Kubben nieuwe fractievoorzitter GroenLinks-PvdA

De gehele raadsvergadering is terug te kijken via deze link: https://sittardgeleen.raadsinformatie.nl/vergadering/1066894