5. Cultuur, onderwijs en sport

Lees hier de belangrijkste punten uit hoofdstuk 5 Cultuur, onderwijs en sport

Cultuur, onderwijs en sport dragen bij aan de leefbaarheid in al onze wijken en dorpen: van Limbrichterveld tot Lindenheuvel en van Grevenbicht tot Geleen-Zuid. Voor de PvdA is het belangrijk dat alle vormen van cultuur en sport toegankelijk en betaalbaar zijn voor iedereen.

We helpen scholen om zich te ontwikkelen tot sociale ontmoetingsplaatsen, bieden kinderen met leerachterstanden extra steun, zorgen ervoor dat leraren in onze gemeente betaalbaar kunnen wonen, bevorderen de diversiteit en bestrijden de kansenongelijkheid met gericht beleid.

Cultuur raakt, verbindt, verheft, ontspant en biedt naast plezier ook stof tot nadenken. De coronacrisis heeft de culturele sector onevenredig hard geraakt. Wij steunen de culturele en creatieve sector en onderzoeken of invoering van de Fair Practice Code voor een eerlijke beloning in Sittard-Geleen meerwaarde heeft.

Sport is passie en nog heel veel meer. Elke week weer staan vele vrijwilligers van verenigingen voor dag en dauw op om het beoefenen van hun sport in onze gemeente mogelijk te maken. We koesteren onze vrijwilligers en verenigingen dus en zien sport als een publieke voorziening.

Onze keuzes

➤ Ieder kind moet zich kunnen ontwikkelen en meedoen op het gebied van school, sport en cultuur. De regeling Samen voor alle kinderen is te weinig bekend in onze gemeente. Dit pakken we onder andere aan door de regeling een plek te geven in het gemeentelijk informatieboekje. We onderzoeken of de gemeente meer geld in deze regeling moet stoppen (door het slechte bereik van de regeling is nu niet bekend of de regeling toereikend is).

➤ In het subsidiebeleid van de gemeente voor sportverenigingen en culturele instellingen hebben we niet alleen aandacht voor goed werkgeverschap en duurzaamheid, maar ook voor de voorbeeldrol die zij hebben op het gebied van voeding, gezondheid en beweging.

Cultuur

➤ We vragen van culturele instellingen, zoals De Domijnen en muziekmakelaar Myouthic, goed werkgeverschap. We gaan met deze instellingen in gesprek over de toepassing van de Fair Practice Code.

➤ We investeren extra in de programmering van poppodium Volt.

➤ We investeren in kunst op straat en op gebouwen. Als voorbeeld voor de hele gemeente nemen we het succes van de muurschilderingen in Geleen-Zuid.

➤ Museum De Domijnen moet wat ons betreft gaan deelnemen aan de euregionale museumkaart.

➤ Het verenigingsleven in onze gemeente is van groot belang. Verenigingen die in onvoorziene problemen komen, krijgen hulp van de gemeente (bijvoorbeeld het door brand verwoeste gebouw van scouting Sint Jozef in Ophoven).

Onderwijs

➤ We vergoeden de schoolkosten voor kinderen als de ‘vrijwillige’ ouderbijdrage een sta-in-de-weg is.

➤ Elke basisschool in Sittard-Geleen wordt Gezonde basisschool van de toekomst (zie hoofdstuk 4 Armoede, schulden, (jeugd)zorg en gezondheid).

➤ Met basisscholen gaan we het gesprek aan over de mogelijkheden voor lessen Duits en Frans, eventueel ondersteund door een gemeentelijke subsidie.

➤ De regeling voor het leerlingenvervoer voor specifieke doelgroepen zetten we voort.

Sport

➤ Zoals aangeven in hoofdstuk 4 breiden we het aantal speeltuinen en speelplekken in Sittard-Geleen uit, zodat kinderen kunnen bewegen en spelen. Bewegen in de openruime ruimte wordt de norm in onze gemeente.

➤ In de periode 2017-2020 is besloten om tot één gemeentelijk gefinancierde centrale zwem- en schaatsvoorziening te komen, te weten Glanerbrook in Geleen. Wij blijven kritisch op het feit dat vele partijen in de raad hebben gekozen voor een investering van bijna 50 miljoen euro zonder cofinanciering van het Rijk, Provincie of sportbonden. Dit is wel nodig omdat vele mensen buiten onze gemeente gebruik maken van een vernieuwd Glanerbrook. Kostenoverschrijding ligt op de loer; bij nog hogere kosten zullen onderdelen van het plan aangepast moeten worden.

➤ Voor eventuele (kleine) bijdragen aan Het Anker in Buchten en de Nieuwe Hateboer in Sittard hanteren wij het ‘trap op trap af’ principe; daarmee zorgen we voor een gelijke gemeentelijke bijdrage aan beide zwembaden indien een gemeentelijke bijdrage toch nog aan de orde zou zijn.

➤ Besluitvorming over de toekomst van zwembad de Nieuwe Hateboer dient snel plaats te vinden, ook vanwege de arbeidspositie van het personeel. Wij kiezen voor groen in de Schwienswei, met een klein buitenzwembad (of een zwemvijver) zodat bij extreme hitte er genoeg afkoelmogelijkheden zijn in onze gehele gemeente.

Klik hier om het hele programma te raadplegen.