8. Veilige en leefbare wijken / dorpen in Sittard-Geleen

Lees hier de belangrijkste punten uit hoofdstuk 8 Veilige en leefbare wijken / dorpen in Sittard-Geleen

Eigenlijk spreekt het vanzelf: iedereen wil graag wonen in een leefbare, veilige en goed bereikbare wijk of dorp. Bewoners willen het idee hebben dat de buurt van ‘hun’ is. In zo’n buurt voel je je thuis, zijn goede voorzieningen aanwezig, is het veilig en heb je een goede omgang met je buren. Veiligheid is een basisbehoefte, die voor de meesten van ons gelukkig een vanzelfsprekendheid is. Maar juist in de buurten waar de inwoners het al zwaar hebben, is het dat niet. In enkele kwetsbare wijken zijn de meeste woninginbraken, is de verloedering door vandalisme en achterstallig onderhoud het grootst, is de overlast door ondermijnende criminaliteit het meest tastbaar en zijn de inwoners het meest vatbaar voor de verlokkingen van het snelle geld van de drugscriminaliteit.

We kiezen voor een ambitieuze en brede aanpak. Handhaving gaat hand in hand met preventie. Een sterke overheid kan niet zonder sterke burgers. In de handhaving vragen we nadrukkelijk de hulp van buurtbewoners en geven we de buurt medezeggenschap over de prioriteiten van de boa’s en wijkagenten. Cameratoezicht kan tijdelijk nodig zijn, maar kan nooit een oplossing voor structurele problemen zijn. Schending van de privacy mag niet aan de orde zijn.

Zonder vertrouwen in de overheid is handhaving niet mogelijk, zonder perspectief zullen kwetsbare jongeren altijd voor het snelle criminele geld gaan en zonder betrokken bewoners wordt een buurt nooit een veilige en fijne plek om in te wonen.

Onze keuzes

Een veilige wijk / een veilig dorp

➤  De gemeente moet extra aandacht besteden aan de veiligheid rondom het Chemelot-terrein, zoals in Lindenheuvel en Einighausen. Sittard-Geleen zet zich in het verband van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg in voor het behoud van de sirenes. Wij zijn hier niet tegen, maar vinden dat er innovatievere manieren om de bevolking te alarmeren voorhanden zijn. Om die reden zien wij meer in ontvangertjes in huizen die NL-Alert kunnen ontvangen. Ook slimme apparatuur in de openbare ruimte moet beter onderzocht worden, zoals lantaarnpalen die ook dienen als meetpunt voor giftige stoffen. Bij een meting van giftige stoffen kunnen de lampen rood kleuren, kan direct een NL-Alert worden uitgezonden en kan eventueel de nog bestaande sirene worden ingeschakeld.

➤ De vrachtwagenproblematiek aan de Kampstraat in Geleen dient in de periode 2022-2026 volledig opgelost te zijn. Indien provincie of rijk met onvoldoende perspectief op een grote truckersplaats aan de A2 komen, dan zal de gemeente meer moeten doen om het (parkeer)probleem op te lossen. Dit in combinatie met betere omstandigheden voor de truckers (tenminste sanitaire voorzieningen). Chemelot moet worden gevraagd om constructief mee te werken aan een oplossing (social return), om op deze manier ook iets bij te dragen aan de leefbaarheid van Lindenheuvel.

➤ Een verbod op knalvuurwerk in Sittard-Geleen kan op onze steun rekenen. Wij vinden echter dat siervuurwerk voor consumenten mogelijk moet blijven.

➤ Sittard-Geleen moet zo onaantrekkelijk mogelijk zijn voor criminelen en hun netwerken. De focus van de gemeente op drugscriminaliteit, witwassen, spookbewoning en mensenhandel zetten we voort. Drugspanden worden voor drie of zes maanden (en in sommige gevallen zelfs langer) gesloten.

➤ Jongeren die hun jongvolwassen leven verkwanseld hebben aan de kleine criminaliteit, hun straf hebben uitgezeten en hun leven willen beteren, bieden we de helpende hand en proberen we in samenwerking met buurt- en jongerenwerk en de reclassering een realistisch alternatief te bieden.

➤ We sluiten met de ex-probleemjongeren tussen de 25 en 35 jaar een sociaal contract af. In ruil voor onze hulp geven zij gastlessen op school om de jongeren van nu te ontmoedigen om hun eerdere misstappen op het criminele pad te volgen.

Bereikbaarheid

➤ In de Westelijke Mijnstreek moet stevig worden samengewerkt om de mobiliteit in onze regio te verminderen, te veranderen en te verschonen. Fietsverkeer moet vaker prioriteit krijgen en indien noodzakelijk mag dit ten koste gaan van de doorstroming van autoverkeer.

➤ Inwoners met klachten over te hard rijden in hun straat krijgen te vaak van de gemeente te horen dat “de gemiddelde snelheid is gemeten en helemaal niet significant hoger ligt dan de maximum snelheid.” Wij willen dat de gemeente stopt met deze redenering, want het zijn juist die relatief kleine groep hardrijders die voor onveilige situaties zorgen. Inwoners moeten dus beter gehoord worden en daadwerkelijk geholpen worden (met bijvoorbeeld bloembakken, extra snelheidsborden, enzovoorts).

➤ De PvdA steunt de verdere ontwikkeling van Chemelot en de Brigthlands Campus. Wij blijven daarbij vragen om ook iets terug te doen voor de omgeving en de stad. De uitbreiding naar het gebied De Lexhy (noordkant van de Urmonderbaan) blijft onder strikte voorwaarden bespreekbaar.

Terug naar standpunten.

Klik hier om het hele programma te raadplegen.